Tijdens een driedaags robotkamp kregen jongeren de kans hun technische talenten te ontdekken en te ontplooien in een heus robotkamp. Peter Van Hove, technisch adviseur Kosh Scheppersstraat : 'Spelenderwijs leerden ze aspecten van STEM kennen. Tijdens de eerste 2 woensdagnamiddagen werd er onder begeleiding van leerkrachten gesleuteld, gesoldeerd en gemonteerd.
Deze namiddag na de programmatiefase, was het uitkijken naar welke robot het best en snelst het voorgeschreven parcours aflegde. Als beloning krijgen de toekomstige bollebozen hun eigen gepersonaliseerd eindproduct mee. Zij kunnen thuis met de bijgeleverde software en informatie eigen creaties bedenken, verder experimenteren om deze daarna te controleren, echt iets wat een STEM-project in zicht moet hebben.
De deelnemers ontdekten zo ook of een STEM-studierichting voor hen is weggelegd, met name interesse voor wetenschap en technologie gekoppeld aan voldoende kennis van wiskunde en gebonden met het aspect engineering,' besluit Peter Van Hove.
De fascinerende robotrace werd deze namiddag een spannend hoogtepunt. Ook de ouders waren woensdagnamiddag getuige. Fier presenteerden de leerlingen hun eigen robot op het racecircuit.
Binnen kOsh kan er reeds in de eerste graad gekozen worden voor een STEM-richting en is deze verder uitgebouwd in tweede en derde graad via het project STEM@school.
Guy Verellen / Nnieuws ©